Home » Știri » Știri sociale » Cum arată organigrama unei primării din România. Câți oameni pot fi angajați și pentru ce

Cum arată organigrama unei primării din România. Câți oameni pot fi angajați și pentru ce

Voicu Costin / 22.02.2022, 08:16
Cum arată organigrama unei primării din România. Câți oameni pot fi angajați și pentru ce

În funcție de locația unei primării, numărul angajaților poate varia. Primăria unei comune cu puțini locuitori va avea mai puțini angajați decât primăria unui oraș mare. Indiferent de numărul de posturi disponibile pentru primăria unui oraș, angajații sunt organizați și aleşi de către un primar și un consiliu local. Cum arată organigrama unei primării din România?

Organigrama unei primării din România

Legile din România menționează numărul minim de angajați care trebuie să existe într-o primărie, dar și cum sunt aleși angajații.

Potrivit dispozițiilor din Legea nr.215/2001 – Legea administrației publice locale:

Art. 36. – (1) Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.

(2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuții:

  1. a) atribuții privind organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor și serviciilor publice de interes local și ale societăților comerciale și regiilor autonome de interes local

Art. 61. – (3) Pentru punerea în aplicare a activităților date în competență sa prin actele normative prevăzute la alin. (2), primarul beneficiază de un aparat de specialitate, pe care îl conduce.

(4) Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcționale, în condițiile legii. Compartimentele funcționale ale acestuia sunt încadrate cu funcționari publici și personal contractual.

Primarul inițiază hotărârea privind organizarea și funcționarea aparatului de specialitate, consiliul local o aprobă. De regulă, organigrama aparatului de specialitate se aprobă la începutul anului calendaristic pentru anul în curs, în strânsă corelație cu bugetul aprobat.

Cum arată organigrama unei primării din România. Câți oameni pot fi angajați și pentru ce
Organigrama unei primării din România

Salariile angajaților primăriilor din Romania

Odată cu instalarea guvernului Cîțu, discuțiile avute la nivel guvernamental cu privire la înghețarea salariile politicienilor s-au şi implementat. Astfel, aceste măsuri au fost puse în practică, fapt ce a generat deja nemulțumiri în mai multe sectoare.

Criza financiară, apărută în principal din cauza exceselor de cheltuieli bugetare și a practicilor bancare imprudente, a favorizat posibilitatea deprecierii valutare ca soluție pentru redresarea economică a României.

În primării aflăm că unele salarii nu sunt deloc mici, comparativ cu salariul minim pe economie încasat în România. Spre exemplu, un inspector debutant ajunge să încaseze lunar, brut, aproximativ 3.878 de lei. Poate ajunge să încaseze 4.829 de lei, brut, în funcție de gradațiile ulterioare pe care aceste le-ar avea.

În cadrul primăriilor, în afară de edil, salariile cele mai mari, brute, lunar, le au experții auditori. Aceștia ajung să câștige lunar aproximativ între  7.211 lei și 9.599 de lei. Există asemenea cazuri la nivelul Primăriei Sector 3 București, conform grilei de salarizare. Salariile deloc de neglijat au fost raportate și în alte județe.

La nivelul Consiliilor județene, vă putem spune că un președinte de Consiliu poate ajunge lunar la suma de 18.000 de lei, brut, lunar. La acest salariu se mai adaugă un spor de 25% ca indemnizație pentru proiectele pe fonduri europene. Dacă ar fi să calculăm sumele salariilor bugetare pe care statul este obligat prin lege să le plătească, am constata că rezultatul este unul fabulos. Pe lângă aceste sume mai adăugăm și sumele plătite pentru pensiile speciale și cele sociale