Home » Tehnologie & Știinta » Descoperire extraordinară! Planeta unde plouă cu rubine și safire. Ce arată cercetările specialiștilor

Cojocaru Cristian / 25.02.2022, 16:40

O exoplanetă gigantică aflată la 855 de ani lumina distanță este atât de extremă, încât are nori de metale vaporizate și plouă cu rubine lichide și safire. Aceasta este concluzia la care au ajuns astronomii după ce i-au sondat atmosfera, cea mai detaliată astfel de analiză de până acum, dezvăluind pentru prima dată condițiile și dinamica părții nocturne permanente a exoplanetei.

Descoperirea care demonstrează că pe o planetă plouă cu rubire și safire

Cercetătorii afirmă că deși au fost descoperite mii de exoplanete, au reușit să studieze doar atmosferele unei mici fracțiuni datorită naturii provocatoare a observațiilor, după cum a afirmat astronomul Thomas Mikal-Evans de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Germania.

„Acum trecem dincolo de realizarea de instantanee izolate ale regiunilor specifice ale atmosferei exoplanetelor, pentru a le studia ca sistemele 3D care sunt cu adevărat”, adaugă el.

Exoplaneta în cauză este una dintre cele mai faimoase și mai bine studiate pe care le-am văzut până în prezent. Se numește WASP-121 b, descoperit pentru prima dată în 2015, un gigant gazos cu masa de aproximativ 1,18 ori mai mare și de 1,81 ori mai mare decât Jupiter, pe o orbită apropiată a stelei sale de doar 1,27 zile. La doi ani după ce a fost descoperită, WASP-121 b a devenit prima exoplanetă în a cărei stratosferă fusese găsită apă.

Cu toate acestea, este extrem de puțin probabil ca WASP-121 b să fie locuibil. Pe o orbită atât de apropiată, este extrem de cald, cu temperaturi care variază între 1.227 până la 2.727 grade Celsius. Dimensiunea și apropierea lui WASP-121 b de steaua gazdă, WASP-121, îl plasează ferm în categoria Jupiteri fierbinți, exoplanete gigantice gazoase.

Din cele aproape 5.000 de exoplanete confirmate până în prezent, peste 300 aparțin acestei categorii extreme, dar WASP-121 b a fost denumit „prototip” pentru Jupiteri ultra-fierbinți. Exoplaneta are întotdeauna o parte îndreptată spre steaua sa, într-o lumină permanentă arzătoare, în timp ce cealaltă parte este întotdeauna îndreptată spre întuneric permanent. Sondele anterioare ale atmosferei lui WASP 121 b au descoperit vapori de metale grele în atmosfera din partea sa de zi.

Partea sa de noapte este puțin mai dificil de sondat, deoarece este de aproximativ 10 ori mai întunecată decât partea de zi. Pentru a obține informații mai detaliate despre întreaga exoplanetă, Mikal-Evans și echipa sa au folosit telescopul spațial Hubble pentru a observa două orbite complete ale WASP-121 b, îmbinând datele din partea de zi și cea de noapte pentru a vedea cum funcționează atmosfera la nivel global.

plouă cu rubine
In comparatie cu Pamantul, pe exoplaneta respectiva apa se combina cu diferenti compusi care rezulta intr-o ploaie de nestemate

Observațiile le-au permis să analizeze în detaliu ciclul apei exoplanetei

Acest spectru de lumină detaliat și în schimbare le-a permis să observe și să reconstruiască ciclul complet al apei al unei exoplanete pentru prima dată. Aici, pe Pământ, ciclul apei implică tranziții de fază pe măsură ce apa circulă sub formă de vapori, lichid și solid. Pe WASP-121 b, chiar și pe partea de noapte, temperaturile sunt prea calde pentru faza solidă sau lichidă a apei.

În schimb, pe partea zilei, unde temperaturile depășesc 3.000 Kelvin, pierderea de energie din moleculele de apă le face să strălucească în lungimi de undă infraroșii. Temperatura le poate face chiar să se descompună, împărțindu-se în hidrogen și oxigen. Partea de noapte este mult mai rece, deși încă nebunește de fierbinte după standardele Pământului, coborând până la 1.500 Kelvin.

Această diferență extremă de temperatură între emisfere creează o diferență de presiune permanentă care generează vânturi extreme de vest care se biciuiesc în jurul exoplanetei, măturând cu ele moleculele de apă și atomii. Când aceste vânturi ajung pe partea de noapte a WASP-121 b, temperaturile sunt suficient de reci pentru a readuce apa la starea de vapori, înainte ca aceasta să fie transportată din nou pe partea de zi.

Dar apa nu s-ar condensa în nori. În schimb, cercetările echipei arată că temperaturile din partea nopții sunt suficient de scăzute încât norii s-ar putea forma din metalele detectate anterior în atmosfera lui WASP-121 b. Acestea includ vanadiu, fier, crom, calciu, sodiu, magneziu și nichel; dar, interesant, nici aluminiu sau titan.

Echipa crede că aceste elemente s-ar fi putut condensa și s-ar fi scufundat mai adânc în atmosfera lui WASP 181 b, unde nu pot fi detectate. Acolo, aluminiul se poate combina cu oxigenul pentru a forma corindonul mineral, o formă cristalină de oxid de aluminiu. Aici pe Pământ, atunci când este amestecat cu urme de alte metale, cum ar fi vanadiu, fier, crom sau titan, formează rubine și safire.

Asta înseamnă că ar putea ploua cu pietre prețioase pe WASP-181 b. Deși ar putea ploua pietre prețioase și asupra lui Neptun și Uranus, în niciun caz, nu avem nicio speranță să le recoltăm, dar WASP-181 b ne arată ce varietate fascinantă poate exista în diferitele tipuri de lumi de acolo.