Home » Când, unde, cum » 16 țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. 70% dintre speciile care populează acest loc sunt unice în lume

Manolică Anca / 07.02.2022, 11:56

Biodiversitatea este indispensabilă pentru bunăstarea umanității, dar pe măsură ce condițiile de mediu se schimbă, multe dintre speciile de plante și animale deosebite sunt amenințate cu dispariția. Pierderea și degradarea biodiversității afectează în mod negativ toate nivelurile planetei, dar mai ales pe cei mai dezavantajați și vulnerabili: femeile, copiii și popoarele indigene. Descoperă o listă de țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă.

Pierderea biodiversității ne afectează pe toți

Biodiversitatea contribuie la multe aspecte ale bunăstării noastre. Este o sursă durabilă de materii prime și contribuie la sănătatea umană. Un ecosistem sănătos asigură accesibilitatea ciclurilor de nutrienți și de apă, formarea și retenția solului, rezistența împotriva speciilor invazive, polenizarea plantelor, reglarea climei. De asemenea, poate reduce semnificativ rata de poluare. Fiecare specie este valoroasă și are nevoie de protecție.

America este continentul cu cele mai bogate țări în biodiversitate, urmată de Asia, Africa și, în cele din urmă, de Oceania. Împreună reprezintă peste 70% din biodiversitatea planetei. Hai să descoperim țările cu cea mai mare biodiversitate.

Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă

1. Brazilia

Țara cu cea mai mare biodiversitate a florei și faunei de pe planetă. Are cel mai mare număr de specii cunoscute de mamifere și pești de apă dulce și peste 50.000 de specii de arbori și arbuști, ocupând locul întâi în ceea ce privește diversitatea plantelor.

Cu toate acestea, pierderea pădurilor tropicale (din cauza agriculturii și a exploatării necontrolate a pădurilor) continuă să crească. O mare parte din teritoriul amazonian puternic afectat de despăduriri se află în partea braziliană.

2. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. Australia

În ciuda climatului semiarid și deșertic din cea mai mare parte a Australiei, țara are o gamă diversă de floră și faună, de la pădurea alpină la cea tropicală. Din cauza locației izolate a continentului, majoritatea speciilor sale sunt unice. Australia are cele mai multe reptile dintre toate țările, 755 de specii. În floră, predomină multe specii veșnic verzi, în special eucaliptul. În regnul animal, cangurul, koala și wombat sunt specialități australiene.

Koala, Australia

3. Columbia

Această țară latină are aproximativ 45.000 de specii de plante și 20% din totalul speciilor din lume. De asemenea, are 1.900 de specii de păsări, 2.000 de specii de pești și aproximativ 7.000 de specii de gândaci. Este pe locul al doilea în ceea ce privește numărul de specii de amfibieni și este a treia cea mai diversă țară în ceea ce privește reptilele. În țară există aproximativ 300.000 de specii de nevertebrate.

4. China

China este una dintre țările megadiverse care se află între două ecozone majore: Palearctica și Indomalaya. Are peste 34.000 de specii de plante și animale, ceea ce o face să fie a treia cea mai biodiversă țară din lume. Aici trăiesc 551 de specii de mamifere, 1.221 de specii de păsări și 424 de specii de reptile. Există 146.000 de tipuri de floră și peste 10.000 de specii de ciuperci.

5. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. Ecuador

Această țară are mai multe specii de plante pe kilometru pătrat decât orice altă țară din America de Sud. Ecuadorul găzduiește 18% din cele 1.655 de specii de păsări din lume, dintre care 1.655 au fost descoperite. Cele 382 de specii de mamifere din Ecuador reprezintă 7% din cele 5.490 de specii înregistrate la nivel mondial. Este, pe scurt, o regiune tropicală bogată, cu zone umede, datorită poziției sale geografice privilegiate în Neotropice, ceea ce o face să facă parte din această listă privilegiată a biodiversității.

6. Statele Unite ale Americii

Statele Unite sunt, de asemenea, una dintre cele mai bogate țări din lume în biodiversitate. Aici trăiesc 428 de specii de mamifere, 784 de specii de păsări, 311 specii de reptile și 295 de specii de amfibieni. În ceea ce privește insectele, în această țară sunt înregistrate peste 91.000 de specii de insecte. Vulturul pleșuv este atât pasărea națională, cât și animalul național al Statelor Unite, iar în total există 58 de parcuri naționale și sute de alte parcuri și păduri federale.

7. Filipine

Biodiversitatea munților săi, viața marină, populațiile indigene fac din Filipine unul dintre marile paradisuri ale biodiversității terestre, cu cele peste 7.100 de insule cu o bogată viață vegetală și animală. Din păcate, pădurile sale suferă din cauza exploatării constante a resurselor naturale și trebuie să fie ținute în permanență sub observație.

Taifunurile neîncetate datorate schimbărilor climatice sunt un alt factor care ar putea distruge în cele din urmă această perlă a planetei.

8. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. India

India este a treia țară ca mărime din Asia (după Rusia și China) și găzduiește 6% din toate speciile cunoscute de flori și amfibieni, 7,9% din reptile, peste 8% din mamifere și 12% din toate speciile de pești de pe Pământ. Aproximativ 12,6% din speciile de mamifere din India sunt endemice (native), printre care se numără broasca Beddome și maimuța Nilgiri.

Numărul de specii endemice de reptile și amfibieni este mult mai mare, 46% și, respectiv, 56%. Potrivit Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN), în India trăiesc aproximativ 170 de specii de animale aflate în pericol critic de dispariție, printre care se numără tigrul bengalez, leopardul de zăpadă și leul asiatic. Anumite specii de păsări, cum ar fi vulturul indian și bibilica indiană, sunt în prezent pe cale de dispariție.

9. Indonezia

Indonezia este formată din peste 14.000 de insule. Este una dintre țările megadiverse, ocupând locul al doilea în ceea ce privește numărul total de specii endemice. După Brazilia, Indonezia are cel mai ridicat nivel de biodiversitate, numărând 1.531 de specii de păsări și 515 specii de mamifere, dar, din cauza creșterii recente a populației, 15 dintre aceste specii sunt identificate ca fiind în pericol critic de dispariție, inclusiv starlingul de Bali, rinocerul de Javan și urangutanul de Sumatra.

Indonezia

10. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. Madagascar

70% dintre speciile care locuiesc pe aceste insule sunt unice în lume. Nu le vi găsi nicăieri altundeva. Biodiversitatea bogată a acestora variază de la lemuri, manguste, cameleoni, lilieci și vulpi. În ultimul deceniu, pe teritoriul său au fost descoperite 40 de mamifere, 69 de amfibieni, 61 de reptile, 42 de nevertebrate și 385 de plante noi.

Chiar și așa, din păcate, 75% din pădurile sale au dispărut în ultimele decenii. Această situație amenință grav bogatul plămân de biodiversitate al planetei.

11. Malaezia

Malaezia este una dintre cele 17 țări megadiverse din lume, cu un număr mare de specii endemice. Acesta conține aproximativ 20% din speciile de animale din lume. În țară există aproximativ 210 specii de mamifere. De asemenea, un număr mare de specii de păsări endemice din Borneo malaezian.

În ceea ce privește alte specii, au fost înregistrate aproximativ 250 de specii de reptile, 150 de specii de șerpi și 80 de specii de șopârle. În plus, există aproximativ 150 de specii de broaște și mii de specii de insecte.

12. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. Mexic

Mexicul găzduiește între 10 și 12% din speciile planetei. Acest lucru se datorează poziției sale geografice privilegiate, varietății climei și topografiei complexe, care au favorizat o imensă varietate de peisaje. Este, de asemenea, una dintre țările cu cea mai lungă coastă din lume și are o mare exclusivă, Golful California, care este al doilea cel mai mare recif din lume.

13. Peru

Datorită naturii junglei și a Anzilor, Peru are o biodiversitate ridicată de peste 21.000 de specii de plante și păsări, dintre care aproape 6.000 sunt endemice. Nu este surprinzător faptul că diversitatea climei sale este palpabilă în cele trei regiuni distincte: munții Anzi, coasta Pacificului și jungla amazoniană, cu animale uimitoare precum alpaca și condorul.

14. Republica Democrată Congo

Cunoscută în trecut sub numele de Zair, pădurea tropicală din Republica Democrată Congo conține o bogată biodiversitate, inclusiv cimpanzei și bonobo, elefantul de pădure african, rinocerul alb și multe altele. De asemenea, în această țară se află cel mai vechi parc național din Africa, Munții Virunga, unde trăiesc gorilele de munte.

Gorile de munte

15. Africa de Sud

Fără îndoială, una dintre cele mai diverse țări din lume. Acesta conține aproape 10% din toate speciile cunoscute de păsări, pești și plante înregistrate în lume și 6% din speciile de mamifere și reptile din lume. Braconajul și defrișările sunt problemele actuale cu care se confruntă acest teritoriu bogat în biodiversitate.

16. Țări cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă. Papua Noua Guinee

Situată chiar deasupra Australiei, are similitudini biogeografice cu Australia, Noua Zeelandă și o mare parte din estul Indoneziei, care este cunoscută sub numele colectiv de ecozona Australasiană. Multe dintre speciile de animale și păsări din Australia sunt legate genetic de cele din Noua Guinee. Țara găzduiește aproximativ 5% din biodiversitatea mondială, distribuită pe mai puțin de 1% din suprafața Pământului, potrivit muyinteresante.es.